Historia transportu osobowego

Transport osobowy i towarowy od wieków wpływa na rozwój komunikacji społeczeństw, przekazywania wiedzy, rozwój cywilizacyjny i technologiczny. Bezsprzecznie ułatwia także życie każdemu z nas.

Do momentu nastania etapu rewolucji przemysłowej, i na szeroką skalę wykorzystywania lokomotyw parowych a potem silników spalinowych, ludzkość do transportu wykorzystywała siłę pociągową zwierząt, a w przypadku transportu morskiego statków napędzanych siłą wiatru. Oczywiście jednym z najważniejszych wynalazków ludzkości było koło, dzięki któremu możliwe stało się konstruowanie różnego typu maszyn i urządzeń. Wraz z rozwojem, ludzkość dostrzegła konieczność rozwiązania problemu związanego z szybkim i efektywnym przewozem zarówno towarów, wymiany surowców na szeroką skalę, jak i oczywiście zapotrzebowania na swobodne przemieszczanie się osób.

Kamieniem milowym w rozwiązaniu tych problemów było wynalezienie w XVIII wieku maszyny parowej, a nową erę w transporcie lądowym rozpoczął zbudowany przez Josepha Cugnota samobieżny pojazd z silnikiem parowym. Choć nie był demonem szybkości i użyteczny czas jazdy wynosił zaledwie 10 minut stanowił ważny krok do rozwoju transportu drogowego. Drugim kamieniem milowym okazało się wynalezienie w XIX wieku silnika spalinowego, który zapoczątkował bardzo szybki postęp w transporcie drogowym. Zbudowany przez niemieckiego wynalazcę Nikolausa Otto silnik zasilany gazem świetlnym można uznać za pierwowzór pierwszych silników spalinowych. Niedługo potem konstruktor Rudolf Diesel rozpoczął prace nad zbudowaniem silnika spalinowego z zapłonem samoczynnym i przyniósł wynalazcy zarówno sławę jak i bogactwo. Pojazdy wyposażone w te silniki zostały uznane za pojazdy ciężarowe nowej generacji dające nowe możliwości w transporcie towarów, a potem także i ludzi.

Historia transportu osobowego

Na tym etapie nie można oczywiście pominąć ogromnego wkładu Henrego Forda w rozwój transportu osobowego, uznawanego za „ojca” samochodów produkowanych seryjnie, dostępnych praktycznie dla każdego. W 1927 roku czas produkcji jednego egzemplarza Forda T nie przekraczał 90 minut i można go było nabyć już za 300 dolarów. Głównym zamysłem Henrego Forda była możliwość produkcji pojazdów o prostej konstrukcji i tanich w eksploatacji. Fordów T w historii tego pojazdu wyprodukowano ponad 15 milionów, co pozwala go uznać za jedne z najpopularniejszych modeli samochodów w historii.

Drugim pojazdem, który znacząco wpłynął na rozwój motoryzacji był Volkswagen Käfer, znany jako Volkswagen „Garbus”, którego twórcą był Ferdynand Porsche. Założenia były proste: pojazd miał pomieścić 4 osobową rodzinę wraz z bagażem oraz spalać nie więcej niż 8 litrów paliwa na 100 km, a jego cena nie miała przekraczać 1000 reichsmarek. Do dzisiaj Volkswagen Garbus jest ikoną motoryzacji, można go było spotkać na drogach niemal na całym świecie, a jego produkcja trwała aż do 2003 roku!

Oczywiście wraz z rozwojem samochodów osobowych trwały prace nad konstruowaniem pojazdów do drogowego transportu towarów. Jeszcze przed I Wojną Światową na drogi wyjechała ciężarówka Albion, powszechnie wykorzystywana w transporcie wojskowym. Po zakończeniu działań wojennych były one z powodzeniem wykorzystane również do transportu innych towarów, co przyczyniło się do szybkiego rozwoju tej gałęzi pojazdów. W 1928 roku z linii produkcyjnej wyjechała pierwszy pojazd ciężarowy firmy VOLVO, który był już wyposażony w w napęd łańcuchowy, pneumatyczne opony jak rownież zabudowaną kabinę kierowcy. Okres II wojny światowej i konieczność transportu ciężkiego sprzętu wojskowego znacznie przyczyniło się do dynamizacji procesu ich udoskonalania i technologii produkcji seryjnej. W latach 50-tych wprowadzono do użytku silniki z turbodoładowaniem, co sprawiło, że pojazdy ciężarowe stały się jednym z podstawowych środków transportowych.

Historia transportu osobowego

Historia transportu osobowego
Historia transportu osobowego

Wraz z rozwojem technologii produkcji pojazdów ciężarowych, zwiększenia ich możliwości oraz bezpieczeństwa użytkowania, naturalną koleją rzeczy stało się również konstruowanie pojazdów do szybkiego transportu osobowego na szeroką skalę. Początkowo autobusy były budowane na podwoziach samochodów ciężarowych, a pierwsze z nich, produkowane w firmie Benz, były wykorzystywane w niemieckiej komunikacji miejskiej już na początku XX wieku.

Jak widać niespełna 100 lat rozwoju motoryzacji doprowadziło do sytuacji, że zarówno samochody osobowe, ciężarowe jak i pojazdy do przewozu pasażerskiego stały się podstawą transportu towarów i ludzi na całym świecie. Dzisiaj trudno nam sobie wyobrazić funkcjonowanie i przemieszczanie się bez autobusów, komfortowych autokarów czy wygodnych busów. Co więcej, rozwój technologiczny pozwala na produkcję autobusów niskopodwoziowych, przegubowych, dostosowanych do transportu osób z niepełnosprawnościami, z silnikami napędzanymi gazem ziemnym czy w pełni elektrycznych, co znacząco wpływa nie tylko na ekonomię ich eksploatacji, ale także na komfort pasażerów. Ciekawostką jest, że w Singapurze testowane są w ruchu ulicznym w pełni autonomiczne autobusy, w których pasażer wybiera przystanek, a autobus z pomocą komputera wybiera najbardziej optymalną trasę i czas przejazdu. Zanim jednak autonomiczne autobusy wejdą do powszedniego użytku, współcześnie produkowane pojazdy do transportu pasażerskiego pozwalają szybko przemieszczać się ludziom na dowolne odległości. Również w naszej firmie dysponujemy szeroką flotą wygodnych, bezpiecznych i komfortowych autokarów oraz busów, w tym również z silnikami elektrycznymi, dzięki którym podróż staje się mało uciążliwa i przyjemna niezależnie od odległości jaką muszą pokonać nasi pasażerowie.